چگونه یک کابل شبکه یا اترنت درست کنیم؟

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

کابل اترنت خود را شخصا بسازید

از پول دادن بابت خرید کابل‌های اترنتی که یا بلند و یا کوتاه هستند خسته شده‌اید؟ با یک عدد قرقره Cat5e ، ابزار پرس و چند پلاگ RJ-45 می‌توانید به سرعت کابل مورد نیاز خود را با اندازه دقیق بسازید.

تا به حال زیاد پیش آمده که یک وسیله مخصوص شبکه را پس از خریداری از جعبه بیرون آورید و متوجه شوید که کابل اترنت داخلی آن بلندتر یا کوتاه‌تر از میزان مورد نیاز شماست. اغلب کابل‌ها معمولا در اندازه‌های ثابت و کمتر از 1.2 متر تولید می‌شوند. این اندازه از آنجایی که دستگاه‌های شبکه قابل حمل نیستند در اکثر موارد با نیاز کاربران همخوانی ندارد. همان طور که گفته شد این کابل‌ها معمولا در دستگاه‌های شبکه نظیر روترها، سوییچ‌ها، سرورها و دستگاه‌های NAS استفاده می‌شوند که به شبکه متصل هستند. مطمئنا می‌توانید یک کابل اترنت بلندتر از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید. اگر تنها دو دستگاه شبکه در اختیار دارید و می‌خواهید یک شبکه کوچک در خانه خود راه‌اندازی کنید خرید کابل از فروشگاه‌ راه بهتر و به صرفه‌تری است. اما اگر مسئول یک شبکه بزرگ یا چندین شبکه مانند شبکه‌های تجاری شرکت‌های مشاور باشید چه؟ یا اگر یک کابل بسیار بلند بخواهید که در هیچ فروشگاهی یافت نمی‌شود چه؟ جواب این سوال‌ها آسان است؛ کابل اترنت را شخصا بسازید. کابل‌های اترنت (با نام وصله RJ-45 و یا کابل‌های شبکه نیز شناخته می‌شود) با استفاده از ابزارهای درست و کمی تمرین به راحتی ساخته‌ می‌شوند. حتی اگر چندان هم با کابل‌های شبکه سر و کار ندارید خرید چند ابزار ساده و ساخت کابل‌های اترنت مورد نیاز می‌تواند به صرفه باشد. به عنوان نمونه در فروشگاه BestBuy یک کابل شبکه 1.8 متری Cat5 نزدیک به 19 دلار، 7.6 متری 33 دلار و 15متری 43 دلار قیمت دارد و این قیمت‌ها تنها برای یک کابل هستند.

اگر با کابل شبکه زیاد سر و کار دارید می‌توانید یک قرقره 300 متری کابل Cat5e را با قیمتی مابین 65 تا 120 دلار خریداری کنید. برای ساخت کابل به خرید پلاگ‌های مخصوص دو سر کابل اترنت نیز نیاز دارید. یک بسته 50 عددی از این پلاگ‌ها زیر 10 دلار قیمت دارد. ابزار پرس کابل نیز مابین 10 تا 50 دلار بسته به کیفیت و امکانات اضافه ابزار پرس هزینه خواهد داشت. فراموش نکنید که این هزینه‌ها تنها در مرتبه نخست وجود دارند. در ادامه گام به گام مراحل ساخت کابل را دنبال کنید تا در کمترین زمان ممکن کابل اترنت دلخواه خود را در اختیار داشته باشید.


گام1: مشخص کنید که به چه نوع کابلی نیاز دارید. سخت‌افزارهای شبکه جدید، آداپتورها، دستگاه‌های NAS، سوییچ‌ها و روترها با کابل‌هایی متصل می‌شوند که اصطلاحا کابل مستقیم (Straight Through) نامیده می‌شوند. این کابلی است که معمولا در بسته‌ دستگاه‌های شبکه یافت می‌شود. در برخی موارد و برای اتصال دستگا‌ه‌های قدیمی‌تر، اتصال دو هاب یا اتصال دو لپ‌تاپ قدیمی به یکدیگر (جهت انتقال فایل‌ها و اطلاعات) به کابل کراس (Cross Over) نیاز دارید. کابل کراس تنها برای دستگاه‌هایی مهم است که بیش از 3 یا 4 سال عمر داشته باشند چراکه به لطف فن‌آوری Auto-MDIX و تشخیص خودکار درگاه‌های شبکه در دستگاه‌های جدیدتر فرقی نمی‌کند از کابل کراس یا مستقیم استفاده کنید. با این حال اگر می‌خواهید دستگا‌ه‌های قدیمی را با هم شبکه کنید، بهتر است قبل از هرکاری با خواندن دفترچه دستگاه تشخیص دهید که به کابل کراس نیاز دارید یا مستقیم.

گام2: ابزارهای مورد نیاز را فراهم کنید. به یک قرقره کابل Cat5 (در حال حاضر Cat5e استاندارد است) یا Cat6 نیاز خواهید داشت. کابل‌های Cat5 یا Cat6 معمولا روکشی از جنس PVC یا پلنوم دارند. کابل‌های PVC ارزان‌تر هستند اما برخلاف پلنوم در زمان آتش‌سوزی دودهای سمی تولید می‌کنند و به همین دلیل استفاده از آنها در برخی ساختمان‌ها ممنوع است. اگر در ساخت کابل شبکه تازه‌کار هستید و ساختمان شما هم با این مسئله مشکلی ندارد بهتر است از همان کابل‌های PVC شروع کنید. کار کردن با این کابل‌ها آسان است چراکه سیم‌ها به اندازه کابل‌های پلنوم نرم نیستند. به پلاگ‌های RJ-45 برای دو انتهای کابل، سیم‌چین، سیم لخت‌کن و پرس RJ-45 نیز نیاز خواهید داشت. پرس برای محکم کردن پلاگ‌ها در دو سر کابل به کار برده می‌شود.

گام3: سیم را به اندازه مورد نیاز خود برش دهید و نزدیک به یک اینچ از هر دو سر آن را لخت کنید. در این حالت باید با چهار عدد سیم به هم پیچیده روبه‌رو شوید. زمانی که سر سیم‌ها را لخت می‌کنید مراقب باشید که آنها قطع نشوند. این کار را برای هر دو طرف کابل انجام دهید.


گام4: سیم‌ها را برای پرس آماده کنید. سیم‌ها را از هم باز کنید. با توجه به اینکه به کابل مستقیم یا کراس نیاز دارید باید سیم‌ها را مرتب کنید. برای کابل مستقیم سیم‌ها را در هر دو طرف کابل و از چپ به راست به ترتیب نارنجی‌سفید، نارنجی، سفیدسبز، آبی، سفیدآبی، سبز، سفیدقهوه‌ای، قهوه‌ای بچینید. برای ساخت کابل کراس این ترتیب متفاوت خواهد بود و باید در یکی از دو سر کابل این ترتیب را بچینید؛ سفیدسبز، سبز، سفیدنارنجی، آبی، سفیدآبی، نارنجی، سفیدقهوه‌ای، قهوه‌ای. در انتهای دیگر همانند کابل مستقیم ترتیب سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای را بچینید.

گام5: سیم‌ها را تا جایی که امکان دارد صاف کنید تا راحت‌تر در پلاگ RJ-45 قرار بگیرند. آنها را تا جایی که ممکن است کنار هم قرار دهید و میان انگشتان شست، انگشت میانه و اشاره خود نگه‌ دارید. سیم‌ها را به اندازه 5 میلی‌متر به سمت پایین خم کنید و حالا نوبت به سخت‌ترین قسمت کار می‌رسد. در حالی که سر پلاگ را کمی به سمت پایین گرفته‌اید سیم‌ها را به آرامی در پلاگ RJ-45 وارد کنید. سعی نکنید آنها را با فشار وارد پلاگ کنید سیم‌ها باید به آرامی وارد پلاگ شوند و در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند. بهتر است فاصله‌ای میان سیم‌ها و روکش کابل قرار نگیرد و مقدار کمی از روکش سیم در داخل پلاگ باشد. مطمئن شوید که هر کدام از سیم‌ها به درستی با اتصال‌های طلایی پلاگ در ارتباط هستند. پرس را بردارید و آن را به آرامی و پیوسته فشار دهید.

گام6: پرس را با دست خود ثابت نگه دارید و روی پلاگ قفل کنید سپس آن را به شکل ثابت و سخت فشار دهید.

گام7: کابل را امتحان کنید. از کابل برای اتصال دو دستگاه شبکه با LED نشان‌دهنده فعالیت شبکه استفاده کنید و مطمئن شوید سیگنال‌هایی درست و قوی دریافت می‌کنید. اکنون کار شما تمام شده است.

 

 

 

 

 

  • نویسنده
    azin
  • تعداد بازدید
    1,404 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید

نوشته‌های ویژه
اخبار ویژه